Hürriyet

6 Nisan 2015 Pazartesi

RENKLERİN MİMARİ DE VE HAYATIMIZDAKİ YERİ


EFLATUN;
Uyarıcı renklerden biri olan eflatun problem çözme alanını uyarır. Başarının sırrı eflatunda gizli J


TURUNCU;
Sosyallik çağrışımı yapar, herkes için imajı verdiğinden pazarlama sektöründe en çok kullanılan renktir. Turuncu rengi seven insanlar genellikle dışa dönük, hareketli, neşeli ve sosyal ilişkileri kuvvetlidir.
Turuncu renk, kullanıldığı ortamlara  neşe ve canlılık verir. Bundan dolayı, çocuk odalarında, mutfakta ve yemek odasında kullanılabilir. Çalışma odası, dinlenme mekanları ve yatak odası için çok uygun değildir.

SARI;
Dikkat çekici bir renk olduğundan uyarı ışıklarında ve işaretlerinde kullanılır. En etkili olduğu form üçgendir.
Fazla ilham verici olduğu için zihin karışıklığına neden olabileceğinden çalışma odalarında kullanılması tavsiye edilmez. Ayrıca, dinlenme  mekanları için de uygun bir renk değildir.


MAVİ;
İçine çeken renktir, derinlik ve boşluk etkisi verir. En etkili olduğu form dairedir. 
Sakinleştirici etkisi kan akısını yavaşlatır. İntaharları azaltmak için köprü ayaklarını 
maviye boyarlar.
Mavi boyalı okul ve kreşlerde çocukların daha sakin oldukları tespit edilmiştir. 
Sakinleştirici etkilerinden dolayı çalışma mekanlarında kullanılmamalıdır.
Mavi rengi seven insanlar genellikle sakin, düzenli, güvenilir, sadakat sahibi, barışçıl ve içe dönüktür.


KIRMIZI;
En dikkat çekici renktir, fakat uzun süre kırmızı ışığa maruz kalınırsa rahatsız ve tedirgin edici olmaya başlayabilir. İlk anda kendine çeken kırmızı, sonra kendinden uzaklaştırmaya başlayabilir. En etkili olduğu form ışınsaldır.Mutluluk, azim kararlıllık ve sebat i temsil eder. Kan dolaşımını hızlandırır. İştah açar canlılığı arttırır. Gıda firmalarının tercih ettiği renktir.


MOR;
Lüks ve ihtişamın rengidir. Nekrotik duyguları açığa çıkartır.
Mor rengi seven insanlar genellikle, ruhsal dünyası ön planda olan, ağır başlı ve asil ruhlu kişilerdir. Duyarlılıkları fazla olduğu için sanat dallarında başarılı olma ihtimalleri daha fazladır.
Mor renk, kullanıldığı tona göre farklı etkiler gösterebilir. Morun açık tonları olan lavanta, leylak gibi renkler ilham verici etkileri için çalışma odalarında tercih edilebilir. Beyinsel faaliyetleri ve sanatsal düşünceyi arttıran mor, özellikle sanatçıların çalışma ortamları için uygun olabilir.
Mor renk, açık tonlarda ilham ve güven verici etki gösterirken, özellikle koyu tonlarda, mor rengin insanda meydana getirdiği asalet duygusu, bazı insanlarda küstahlık, kabalık ve hatta kavgacı bir yapıya da neden olabilecek şekilde etki gösterebilir. Hüzün, üzüntü ve depresyonu çağrıştıran etkileri de vardır. Özellikle koyu tonlarda, bilinçaltını etkileyerek insanda korkuya ve hüzne neden olabilen mor renk, belki de bu yüzden, intihar edenlerin en çok sevdiği renklerden biridir. Bu nedenle, depresyona yatkın kişilerin, ruhsal sorunu olanların, alkoliklerin ve madde bağımlılarının olduğu ortamlarda kullanılmamalıdır.

YEŞİL;
İnsan yorgunken iyi gelen yorgunluğu geçtiğinde ise sıkıcı gelen bir renktir.  Sesizliği anlatır.Yaratıcılığı körükler iştah açar. Rahatlatıcı özelliği yüzünden hastahane ve oturma odalarında kullanılır. Kalbin yaydığı enerji alanında olduğu varsayılır. Mide ağrılarına iyi geldiği saptanmıştır.
Yeşil rengi seven insanlar genellikle üretken, çevresiyle uyumlu, içten ve doğayı seven insanlardır. Aynı zamanda hareketlerinde dengeli ve düzenlidirler.

LACIVERT;
Kozmik renk olarak kabul edilir.Sonsuzluğu oteriteyi ve verimliliği simgeler.Dünya firmaları logolarını lacivert tercih eder. Lacivert giyen insanlar kendilerini daha karizmatik ve inandırıcı hissederler. İnsanların üzerinde başarılı ve güçlü bir imaj bırakırlar.
Lacivert mekanlar özellikle düşünce yoğun çalışmalar için uygundur. Yatak odasında kullanılmamalıdır.
Düşünce gücünü arttırarak karar vermeyi kolaylaştırır. Düşünce gücünü arttırıcı etkilerinin yanında hafızayı da güçlendiricidir. Lacivert renk pijama giyenlerin rüyalarını daha iyi hatırladıkları tespit edilmiştir.


PEMBE;
Uyum, neşe ve sevginin rengidir. Rahat hissettirir ve dinlendirir. Sakinleştirici etkilerinden dolayı hapishane ve uyuşturucu tedavi merkezlerinde kullanılmaktadır. Ayrıca, pembenin rahatlatıcı etkisinden dolayı, müşterilerin pembe giyen kasiyerlere daha rahat ödeme yaptıkları tespit edilmiştir. Bu nedenle, pek çok mağaza ve markette kasiyerler pembe giymektedir.
Pembe rengi seven insanlar, ki bunlar genellikle kadınlardır, duygusal, neşeli, sorumluluklarının bilincinde ve biraz ürkektir, fakat çekingenliklerini fazla belli etmezler.


KAHVERENGİ;
Gerçekçiliğin plan ve sistemin rengidir.
Kahverengi, bulunduğu ortamda insanın hareketlerini hızlandırır. Bundan dolayı, hızlı yemek yenilen hazır yemek salonlarında kahverengi tercih edilir. Zeminde kahverengi kullanmak toprağın güvenliğini hissettirir. Bu nedenle, resmiyetten uzak, rahat ve güvenli bir ortam oluşturmak istenen mekanlarda tercih edilebilir.
Sergi alanlarında kullanıldığında insanları hızlıca geçtikleri gözlenmiştir. Bu yüzden sergi alanlarında beyaz renk tercih  edilir.
Kahverengi giyen insanlar özellikle toplum içinde rahattırlar. Karşısındaki insanda da resmiyetten uzak, rahat bir havaya neden olur. Kahverenginin verdiği bu rahatlık ve paylaşma isteği konuklarında rahatlık isteyen televizyon programcıları tarafından kullanılmaktadır. İş görüşmelerinde kullanılmamalıdır.



SİYAH;
Gücü ve tutkuyu temsil eder. Bizde matemin japonyada mutluluğun rengidir. Siyah rengi seven insanlar genellikle özgüveni yüksek, azimli ve kararlı kimselerdir. Kendi kararlarını kendileri vermek isterler. Bu özellikleri ile iş hayatında başarılı olabilirler, fakat inatçılık ve aşırı hırs gibi olumsuzlukları dengelemeleri gerekir. Siyah renk hataları göstermediği için özellikle kendine güvenmeyen insanların da tercih ettiği bir renktir. Ayrıca, siyah giyen insanların ruhsal sorunlarının daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Özellikle çocuklarda inatçılığa ve depresyona neden olabilir.
Dikkat toplamaya yardımıcı olur. Einstein çalışırken siyah perdeli gün ışığı olmayan yerleri tercih ederdi.

BEYAZ;
Soğuk kanlılığı, asaleti, masumiyeti, istikrarı ve devamlılığı temsil eder. Huzur ve güven verir. Düşünce gücünü arttırır. Aynı zamanda insana hüzün veren, dertlerini ve sıkıntılarını hatırlatan bir yanı da vardır. Belki de bu yüzden, Çinliler beyazın matem rengi olduğuna inanırlar.
Beyaz renkle boyanan mekanlar daha geniş ve ferah olarak algılanır. Bu etkisinden dolayı, özellikle banyo, mutfak gibi dar mekanlar ile misafir odaları için uygun bir tercih olabilir. Bütün renklerle uyum sağlayan, tamamlayıcı ve dengeleyici bir renk olarak diğer mekanlarda da rahatlıkla kullanılabilir. Işığı yansıtan beyaz renk, az ışık alan mekanlar için de uygundur.
Beyaz renk giyenler daha istikrarlı, güvenilir ve temiz olarak algılanırlar. Ayrıca, insanı daha genç gösterir.
Beyaz rengi seven insanlar genellikle, temizliği, aydınlığı ve düşünmeyi seven, hayal dünyası geniş, soğuk kanlı ve uzlaşmacı kişilerdir.



GRİ;
Alçak gönüllülüğü ifade eden, uzlaştırıcı ve denge unsuru olan bir renktir. Ciddiyet ve hareketsizliği çağrıştırır. Çoğu devlet kurumunda ağır basan renktir.
Gri rengi seven insanlar genellikle olaylardan uzak durmayı tercih ederler. Kuralcı, tutucu ve hareketsiz yanları ağır basabilir. Karamsarlık ve içe kapanıklığa da neden olabilir. Aktif ve dışa açık insanlar griyi bunaltıcı bulurlar.
Diplomatik ve ağır ortamlarda denge unsuru ve uzlaştırıcı olarak kullanılabilir. Kullanıldığı ortamlarda bunaltıcı bir havaya neden olabileceği için fazla tercih edilmeyen bir renktir. En iyisi tamamlayıcı renk olarak kullanmaktır.

Özetle;

Yeşil renk durgunluk verirken yanında kullanılan kırmızı ile etkisi azaltılabilir.
Parlak ve sıcak renkler her yerde kullanılmadıgı sürece yaratıcılık üzerinede etkisi daha çok olur.  Rengarenk boyanmış çalışma ortamları dikkat dağıtır.
Beyaz renk enerjinin dağılımın sağlar özellikler ana renklerle beraber kullnaıldığında (sarı, kırmızı ,mavi) bu dağılım daha kolay gerçekleşir ve çalışanı özgür kılar.
Pastel renklerin sakinlestirici etkisi fazladır. Konsantrasyonu yükseltmeye yardımcı olur.
Parlak renkler yaratıcılık, mat ve sakin renkler ise güvenirlilik ve süreklilik duygusunu arttırır.
Kırmızı yemek sektöründe tercih edilen bir renktir.
Larcivert otoritenin rengidir.
Yeşil yaratıcılık ve huzur verir.
Kahverengi hızı arttırır. Fast food sektöründe kullanılması bu yüzdendir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder